
- 18 srp 2025
- Dr.sc. Silvija Vig
- Uncategorized
- Comments: 0
Dana 15. srpnja 2025., Hrvatski sabor donio je odluku kojom je izglasan Zakon o pravnim osobama u vlasništvu Republike Hrvatske (NN 102/2025), a koji će stupiti na snagu 1. listopada 2025. Ovaj zakon predstavlja značajan korak naprijed u jačanju odgovornog upravljanja, transparentnosti i integriteta u poduzećima koja su u vlasništvu države.
U kontekstu razvoja Funkcije praćenja usklađenosti (Compliance), najznačajniji dio zakona nalazi se u članku 52., koji eksplicitno propisuje obvezu uspostave Funkcije praćenja usklađenosti u pravnim osobama od posebnog interesa za Republiku Hrvatsku. Time u hrvatskom zakonodavstvu Compliance postaje zakonska obveza.
Što propisuje čanak 52.?
Članak 52.
(1) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su uspostaviti sustav unutarnjih kontrola, uključujući unutarnju reviziju kao njegov sastavni dio, uz odgovarajuću primjenu zakona koji uređuje sustav unutarnjih kontrola u javnom sektoru, propisa kojima se uređuje unutarnja revizija u javnom sektoru Republike Hrvatske te međunarodnih standarda unutarnje revizije.
(2) Pravne osobe u vlasništvu Republike Hrvatske dužne su ustrojiti funkciju praćenja usklađenosti uvažavajući svoju veličinu, organizacijsku strukturu, složenost i ostale aspekte poslovanja.
(3) Funkcija praćenja usklađenosti u smislu stavka 2. ovoga članka podrazumijeva poslove koji se odnose na usklađivanje funkcioniranja i poslovanja pravne osobe s važećim propisima i općim aktima te druge poslove određene pravilnikom iz stavka 4. ovoga članka.
(4) Ministar nadležan za poslove financija pravilnikom propisuje poslove funkcije praćenja usklađenosti, način obavljanja funkcije praćenja usklađenosti, izvješćivanje o provedbi funkcije praćenja usklađenosti te druga pitanja koja se odnose na funkciju praćenja usklađenosti.
Zašto je ovo važno?
Uvođenjem zakonske obveze Funkcije praćenja usklađenosti, Hrvatska se usklađuje s najboljim europskim praksama koje promiču:
- odgovorno korporativno upravljanje,
- transparentnost poslovanja,
- prevenciju korupcije i neetičnog ponašanja.
Time se pojačava i povjerenje javnosti u institucije te stvara okvir za održivi razvoj i jačanje korporativne odgovornosti.
Što se mijenja u odnosu na ranije?
Važno je napomenuti da je još 2019. godine Vlada Republike Hrvatske donijela Odluku o uspostavljanju funkcije praćenja usklađenosti poslovanja u društvima od posebnog interesa za RH (NN 99/2019). Tom je Odlukom već tada uspostavljena implementacija Funkcije praćenja usklađenosti (Compliance) u državnim tvrtkama. Međutim, nije imala snagu zakona.
Ovaj zakon otvara vrata profesionalizaciji i standardizaciji usklađenosti u državnim poduzećima, što je od ključnog značaja za transparentnost i povjerenje građana.
CODUPO Compliance – Vaš pouzdani partner u praćenju usklađenosti.
Za dodatne informacije i zakazivanje konzultacija, slobodno nas kontaktirajte putem kontakt forme ili na telefon +385 1 3862 961.